Min Lördag

           


Ganska ofrivilligt blev det
uppstigning före tuppen idag igen. Fendi säger så och då blir det så...

Jag hade tänkt baka lite idag, men precis när jag skulle dra igång så märkte jag att jag inte hade det jag behövde hemma. Å att knata ner den 3-minuters, just då jättelånga, promenaden ner till ICA kändes helt omöjligt. Så det kanske blir en bakdag imorgon istället.

Eftersom T hade studiospelning inbokat idag, så blev det en tur på Birsta för mig där jag minglade bort ett par timmar. I klädväg köpte jag en stickad klänning på Vero Moda som jag tyckte om. Sen blev det shoppat även en palett på Panduro, som jag ska använda som modelleringsform när jag gör sockerblommor. Sist men inte minst så köpte jag två nya blommor till vardagsrumsfönstret - Fredskallor. Gröna fina med blommande vita stänglar. My kind of blomma! ♥  Att den sen är lättskött gör inte heller ont.


Utdrag från Odla.nu om Fredskalla;


Svenskt namn: Fredskalla
Latinskt namn: Spathiphyllum


Skötsel:
Fredskallan är en lättskött växt. Den trivs bäst ljusa till något skuggiga fönster. Svag näring ges varannan vecka från vår till höst, vintertid en gång i månaden. För mycket näring kan orsaka bruna fläckar på bladen.

Vattna igenom jorden ordentligt med ljummet vatten, men låt den torka upp mellan vattningstillfällena. Eftersom fredskallan är en sumpväxt får den dock inte torka ut, då blir bladen fula och intorkade. Duscha bladen regelbundet med rumstempererat vatten.


Diverse:
Fredskallan avdunstar mycket vatten och har mycket bra egenskaper när det gäller att minska halten kemiska gaser, såsom alkohol, aceton, trikloretylen, bensen och formaldehyd, i luften.

Fredskallan är snabbväxande och är vacker även om man placerar den i mörkare utrymmen. Blomningen blir dock rikligare vid ljus placering.


Kommentarer
Postat av: Helena Ljunggren

Fredskalla är en av de vackraste växterna måste jag säga. Enkel och stilren!



Hoppas att du får en fin söndag!

2009-09-06 @ 08:10:15
URL: http://www.helenaljunggren.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0