Blomtips..


Min stora fina murgröna innan "attacken"....


Murgrönan är en av mina favoritblommor - om man talar om krukväxter...  Jag har haft rätt många fina nu över sommaren och vintern, men nu har jag tappat två stycken på kort tid... bl.a den jag var allra mest rädd om (den på bilden ovan).

"Monstren" som tagit livet av mina fina blommor är de som kallas för "Spinn", dvs en ohyra som särskilt trivs på bl.a murgrönor och som man ofta upptäcker för sent..  Ofta upptäcks dom inte förrän de hunnit bli ett slags nät över blomman som i prinsip kväver den.. De suger ur all näring ur blomman o gör att bladen först bleknar och sedan dör blomman helt.

Idag upptäckte jag ett angrepp på ytterligare två blommor som jag har stående i fönstret. Men som det verkar har de inte hunnit göra så stor skada ännu..  Jag hoppas hoppas hoppas jag hinner ta kål på dom innan de tar kål på fler av mina växter... Jag ställde blommorna direkt i duschen o sköljde av dom ordentligt. Men jag tror även att jag imorgon ska bege mig till nån blomsteraffär och köpa hem ett medel som heter Provado - ett bekämpningsmedel som finns både som spray och pinne man sticker ner i jorden.

Ett bra tips är att, speciellt vintertid, duscha blommorna 1-2 ggr/mån med ljummet vatten. Det ska förebygga rätt bra så att de otäcka spinnen håller sig borta...


Nog om blommor. Ikväll kommer min hundträningskompis Anna hit och hälsar på. Det blir i vanlig ordning chips och dip på menyn....  Mums! Jag längtar! Jag har ju inte ätit chips o dip på länge nu. Inte sen igår......


Kommentarer
Postat av: Ulrica

Hej vännen :) Nu har jag lagt ut de där bliderna du bad om ;)Ha en trevlig chips å dip kväll nu. Kram

2009-01-17 @ 20:09:30
URL: http://ulricastankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0