Skattjakten

Idag är jag trött.. Blev en sen kväll igår, vi fick för oss att se en film kl. 22 som var rätt lång.. "10.000 BC" - en helt okej film! Men som sagt.. det blev lite för få sömntimmar pga det..


Jag tänkte visa några "gömda skatter" jag hittat i T:s andra stuga..  Ett par mindre saker fick följa med hem direkt, men det är några möbler där som jag är i valet och kvalet hur jag ska göra med..  Det är en HEL del jobb med dom för att få till dom.. De är nämligen målade lager på lager genom tiderna.. så de behöver avlutas först, innan de kan målas vita för att få komma in hemma..   Hur göra..?? 

   
En gammal byrå som skulle kunna få sin plats i sovrummet.. (iordninggjord och VIT)


  
En stor Gefle-kruka och annan kruka som ser ut som en Gustavsberg.. Men är den det tro..? Micke hjälp? Den har en stämpel men som ser ut som en text..? Inte det typiska Gustavsbergmärket.. så det kanske är nån annan sort. Fin e den tycker jag i alla fall, med blommor i blir den såklart ännu finare :)  Sen fick jag även med mig hem en stor uppläggningsskål eller vad jag ska kalla den - har tyvärr ingen bild på den, men den är märkt Gustavsberg i alla fall.


Sen "hittade" vi ett gäng gamla stolar, varav 7 pinnstolar i lite olika utföranden.. skulle ju bli jättesöta vitmålade, men alla är i samma blå lager på lager färg som byrån..  Med andra ord - massa jobb för att kunna använda dom också i så fall.. avlutning och målning till förbannelse...  Han hade även en jättefin kista märkt 1786, med originalmålningar osv.. Men som vi bor just nu får den helt enkelt inte plats nånstans, men lite skoj att veta att "den finns" där :)


Kommentarer
Postat av: Micael

Hej kompis



Det blå vita kruset på bilden är ett Rörstrands krus, eller "Göteborgs krus"

Den där byrån kan bli snygg om du lägger ner lite jobb, hör av dig om du funderar på något.



Kram Micke

2008-08-12 @ 09:21:03
URL: http://www.fredrikmicael.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0